donderdag 15 oktober 2015

2 maanden uitdaging deel 5

Elke 2 maanden haal ik iets definitief van mijn menu. In augustus schrapte ik chocolade repen als bounty, twix, snickers,... compeelt van het menu. In september (begin van het schooljaar) heb ik daar spijtig genoeg 1x tegen gezondigd. Het waren Aldi-repen en ik had de link te laat gelegd. Maar de namaakproducten worden ook geschrapt.

Zelf vind ik deze 2 maanden regel goed werken. Stap voor stap worden zo ongezonde traktaties definitief uit mijn eetpatroon gehaald. Voorlopig ben ik nog bezig met dingen die ik toch al niet heel vaak at maar nu nooit meer.Stilaan ga ik ook grotere veranderingen moeten doorvoeren maar door de stapsgewijze aanpak ben ik er dan hopelijk wat aan gewend. Nu is het tijd voor deel 5.


Nummer 1: frisdrank
Nummer 2: Alles uit grote Fastfoodketens (pizzahut,McDonalds, Quick,...)
Nummer 3: winegums (genre kruidvatsnoep, haribo)
Nummer 4: chocoladebars (twix,...)
Nummer 5: borrelnootjes en smaakjeschips.

De laatste weken ben ik naar een aantal feesten (trouwfeest, 30-jarigen feest, verjaardagsfeestje van een kind,....) geweest en altijd staan er daar borrelhapjes en chips. Als dat voor je neus staat ben je daar snel, onbewust,van aan het eten. Zeker als je al iets gedronken hebt.

Naast suiker (in alle mogelijke benamingen), smaakstoffen en kleurstoffen zit er in chips of borrelnootjes meestal ook gistextract (E621) in en vaak ook melkpoeder waardoor het niet veganistisch is.

E621 is zowat het ergste E-nummer. Het heeft verschillende namen (MSG,Vetsin, mononatriumglutamaat, ...) en verschillende mogelijke bijwerkingen. Daarnaast zorgt E621 voor een verstoring van ons verzadigingsgevoel waardoor we blijven eten. Bodemdrang dus.

Daarom ga ik vanaf nu NOOIT nog borrelnootjes of chips met een smaakje eten. Zoute chips bevat normaal enkel olie, aardappelen en zout (en is ook niet gezond) maar mag voorlopig af en toe nog wel.

BELANGRIJK: Pringels en andere overgefabriceerde chipjes (die allemaal mooi dezelfde vorm hebben) bevatten ook in de naturelvariant andere ingrediënten en laat ik ook staan.
Daarnaast zijn er, heel uitzonderlijk, ook chips met een smaakje die enkel extra kruiden (bijvoorbeeld rozemarijn) bevatten. Op vakantie in Frankrijk hadden we zo 2 smaken gevonden. Die mogen voorlopig ook nog maar als ik de verpakking niet zie blijf ik van alle smaakjeschips af.

PS: Je kan nog altijd deelnemen aan de giveaway!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...