maandag 1 september 2014

Een volgende stap

Toen ik meer dan een jaar geleden mijn blog begon was ik net van start gegaan met suikervrij eten. Gaandeweg kwamen ook de schadelijke E-nummers onder mijn aandacht en begon ik te experimenteren met veganistisch koken. Hoewel ik nooit plantaardige melk kocht besloot ik het zelf te maken. Ondertussen is het pak houdbare melk, dat ik steeds in voorraad had voor het geval dat, vervangen door sojamelk. Maar over het algemeen maak ik zelf haver-, rijst of notenmelk.
Ook gebak is bij mij al enige tijd voornamelijk veganistisch. Een ei vervang je door lijnzaad en water en boter door kokosolie.
Van 1 x vegetarisch per week veranderde ik meer en meer naar maar 1of 2 keer vlees/vis per week.

Dus ben ik klaar voor een volgende stap en dat is: Vegan before  6.


Het idee van vegan before 6 komt van Mark Bittman die daar ook een boek over geschreven heeft. Maar dat hadden ze niet in de bibliotheek dus ik heb het niet gelezen en maak gewoon mijn eigen versie.

Waarom Vegan?
  • Geen vlees eten is beter voor het milieu
  • Vlees is best wel duur dus geen vlees eten is goedkoper
  • Dierenrechten
  • Veganistisch eten is goed voor de gezondheid (geen dierlijke vetten bijvoorbeeld)
  • In veel rotzooi eten zitten dierlijke producten (koekjes, sauzen, kant en klaar maaltijden, taart, ijs,...) als je vegan eet, eet je die producten niet (of je moet ze zelf maken of in een gespecialiseerde winkel kopen) waardoor je waarschijnlijk ook minder rotzooi eet
  • Ik houd wel van een uitdaging
Waarom before 6?
  • Beter half vegan dan helemaal niet 
  • Makkelijker haalbaar sociaal gezien (de meeste sociale gebeurtenissen zijn bij mij toch 's avonds)
  • Ik ben geen voorstander van supplementen of verrijkt voedsel en ik wil ook geen risico nemen op een tekort aan B12. Zelfs EVA (Ethisch vegetarisch alternatief) waarschuwt daarvoor (klik hier voor hun tekst)
  • Ontbijt en lunch maak ik enkel voor mezelf, voor het avondeten moet ik af en toe rekening houden met vriendje of eten wat hij gekookt heeft.
  • 5 dagen op 7 (buiten de schoolvakanties) zit ik op mijn werk (voor 6 uur dus) omringd door lekkernijen en als ik en suikervrij en vegan wil eten dan moet ik er echt wel afblijven
  • Sommige dingen zijn makkelijker met kleine stapjes
  • Door een duidelijke tijdsaanduiding te nemen is het overzichtelijk en strikt. Als ik zeg 80% is het veel vager. (een doel moet natuurlijk SMART geformuleerd worden, al weet ik zelf niet meer waar de afkorting voorstaat maar het moet duidelijk omschreven zijn)
Welke regels en uitzonderingen heb ik voor mezelf?
  1. Tussen het opstaan en 6 uur geen dierlijke producten eten/drinken
  2. Ook 's avonds regelmatig (minstens 2x per week) vegetarisch of veganistisch eten
  3. Indien er een sociale gebeurtenis overdag is voor het beste alternatief gaan (dus vb die 2x per jaar dat ik met collega's ga lunchen kiezen voor een vegetarisch gerecht (tenzij er natuurlijk een vegan optie zou zijn) en geen zuiveltoetje) en niet vegan hapjes sowiso laten staan.
  4. Indien er een restjes is van een maaltijd met dierlijke producten dat anders weggegooid zou worden mag dit natuurlijk wel geconsumeerd worden. Als ik bijvoorbeeld goulash maak en er is nog een restjes dat vriendje niet gaat opeten dan mag ik dit wel de volgende dag als lunch eten. (weggooien is een grotere zonde).
  5. Ook 's avonds enkel vegan snacken en desserts (bijvoorbeeld zelfgemaakte cakejes of popcorn)
  6. Voorlopig van 1 september tot 30 september om dan te kijken hoe het me bevalt. 
Vandaag ben ik begonnen en liep het al goed. Volgende week zal ik posten wat ik deze week allemaal gegeten heb.

Interessante film (wel het een beetje gekleurd) http://topdocumentaryfilms.com/making-connection/
Interessant boek:De vegarevolutie. Klik hier voor mijn bespreking en hier voor de website 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...