dinsdag 28 maart 2017

Plantaardige pap met wortel en peer

Sinds ik rotzooivrij eet ontbijt ik veel lekkerder dan vroeger. Voorheen was het brood met beleg of best wel dure ontbijtgranen met melk. Nu zijn het smoothies, overnightoats, zelfgemaakte granola,... of al eens lekkere havermoutsepap.
Efficiënt als ik ben (of toch probeer te zijn), maak ik deze pap voor 2 dagen.De eerste dag geniet ik er lekker warm van en de volgende dag heb ik een heerlijke koude pap klaarstaan.

Voor 2 porties


  • 2 wortels 
  • 1 peer 
  • 250ml hazelnootmelk 
  • 250ml water 
  • 50gr havermout 
  • Speculaaskruiden 
  • Snufje zout
  • Eventueel gehakte hazelnoten, hennepzaden, ahornsiroop,... om op te dienen
  1.  Snij de wortels in kleine blokjes. Doe samen met de melk en het water in een pannetje en breng aan de kook. Laat ongeveer 5 minuten koken. Houd er eventueel een paar apart om te decoreren.
  2. Snij ondertussen de peer in blokjes en houd een paar schijfjes apart voor garnering.
  3. Doe de peer, havermout, een snufje zout en ongeveer een volle koffielepel speculaaskruiden bij de kokende melk.  
  4. Roer regelmatig en laat nog 10 minuten koken. Proef en voeg eventueel nog wat extra speculaaskruiden bij.
  5. Verdeel over 2 kommen en garneer naar smaak.
 OPMERKINGEN
  • Geen peer? Gebruik dan appel.Of een extra wortel en voeg dan wat dadels of rozijnen toe om het te zoeten. 
  • Hier lees je hoe je zelf hazelnootmelk maakt.
  • In plaats van half hazelnootmelk/ half water kan je ook "light" hazelnootmelk maken. Dit doe ik door van de pulp van hazelnootmelk nog eens opnieuw met water te mengen en te blenden. Zo heb je meer hazelnootmelk voor de zelfde prijs. Hier kan je gewoon 500ml van nemen. 
  • Geen speculaaskruiden? Gebruik dan kaneel.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...