zaterdag 25 maart 2017

Dagje luik

Op vrijdag werk ik niet en als mijn weekend niet te vol zit (wat zelden gebeurt), ga ik er al eens een dagje op uit. Met een busabonnement en een lerarenkaart kan ik kosteloos dagtrippen.En dan blijft er budget over voor leuke winkeltjes en lekker eten. Ik ben hier in de krokusvakantie al geweest maar was zo dom om mijn fototoestel thuis te vergeten. Ik heb daarom nog even getwijfeld of ik het artikel zou schrijven. Maar bij deze:

Leuke winkels in Luik

(tip: klik op de naam om naar de website van de winkel te gaan, daar vind je alle up-to-date informatie van adres, openingstijden,...).
Ik probeer weinig te kopen en bezoek dus ook weinig winkels maar als ik door een stad wandel en een leuke winkel/etalage tegenkom ga ik toch eens binnen.

GoVeg 
Deze winkel had ik op internet gevonden en stond op mijn a-faire--Liege-list. GoVeg is een Veganistische winkel met eten, schoenen, t-shirts,... en een klein eethoekje.
Er stonden leuke laarzen, die er niet in mijn maat waren (konden wel besteld worden). Er was veel keuze aan etenswaren maar ook veel dat ik zelf niet zou kopen. (Veganistische maaltijden in blik bijvoorbeeld). Zelf kocht ik er boekweitnoodles en chocolade. Ook hier waren de kookboeken enkel in het Frans. Als je er naartoe gaat, je kan er een aantal producten zonder afval kopen als je zelf potjes bij hebt (peulvruchten bijvoorbeeld).
Foto vanop de GoVeg website
De uitbater is heel vriendelijk en begrijpt ook wel Engels als je Frans niet zo goed is.
Achterin de winkel is er ook ene klein eethoekje waar ik genoten heb van een veganistische burger op een pitabroodje en groentjes. Daarbij dronk ik een verantwoorde limonade en als afsluiter een klein bakje ijs. Dit samen kwam op €12. Normaal is er ook veganistisch gebak maar ik was er blijkbaar op een slecht moment

Alice Delice
Ik had nog nooit van deze winkel gehoord maar blijkbaar zijn er meerdere van. Het is een leuke winkel met kookgerei, kruidenpotjes, kookboeken,... Toen ik er was kon je er ook verschillende spiralizer testen. Ik werd bijna verleid er eentje te kopen maar bedacht me net op tijd. Met een dunschiller gaat ook.
Gelukkig voor mijn portefeuille (en mijn rug) hadden ze enkel Franstalige kookboeken. Er zat wel een heel mooi veganistisch en puur kookboek tussen.
Verder hebben ze ook een aantal leuke kookspullen voor kinderen. Leuke en verleidelijke winkel. Gelukkig ben ik getraind in niet kopen en kwam ik zonder tasje buiten.
De winkel ligt aan de buitenkant van de galerie, Saint Lambert, vlak bij de bushalte waar de bus uit Tongeren stopt.

Oxfam Magasins du monde
Als vrijwilligster in een Vlaamse wereldwinkel ga ik ook al eens in de Franstalige Magasins du monde kijken. Het aanbod is voor een groot deel hetzelfde als in Vlaanderen maar elke winkel heeft toch zijn eigen accenten en koopt andere producten aan. Hier had men bijvoorbeeld ook pure olijfoliezeep.

Dille & Kamille
Deze winkels zitten blijkbaar ook in Wallonië en ook koop ik niks, het blijven leuke winkels om door te snuisteren.

Planete Whiskey
Voor wie van Whiskey houdt en in de supermarkt zijn smaak niet vind. In deze winkel heb je volop keuze in Schotse, Ierse, Amerikaanse,... whiskey. Alleen spijtig dat ze geen proevertjes hebben om een goede fles te kiezen.

Lekker eten in Luik

Zoals hierboven vermeld kan je bij GoVeg lekker eten. Dat was mijn avondeten.Lunchen deed ik op het volgende adres.

Terremere
Dit kleine restaurantje dat enkel overdag open is, biedt alles wat ik wil: biologisch, lokaal, veganistisch en rotzooivrij eten. Niet de goedkoopste optie (inclusief klein gebakje was ik €18 kwijt) maar wel lekker en vol vitamine. et menu dat ik op de website vond was totaal anders dan wat er op ht bord stond. Ik koos voor een salade met hummus en brood. Dit was echt een grote kom vol verse groenten met lekker zuurdesem brood. Daarbij dronk ik een "jus du jour", met onder andere sinaasappelen gember. Zeker een aanrader.
Op www.happycow.net vind je nog meer eetgelegenheden maar die heb ik niet uitgeprobeerd.


Wat te doen in Luik

Buiten rondwandelen, winkelen en en de fameuze trappen oplopen is er ook genoeg cultuur te doen. Dankzij mijn lerarenkaart bezocht ik volgende zaken.

Plus Jamais ca
Deze vast tentoonstelling is niet echt een tentoonstelling. Het is meer een automatisch parcours met geluid en filmprojecties dat je volgt. Het vertelt over de opkomst van Hitler en hoe de concentratiekampen zijn kunnen ontstaan. Hoewel er eigenlijk niet veel nieuws verteld wordt was het toch aangrijpend.Het feit dat ik er helemaal alleen rondliep droeg daar misschien aan bij. Op het einde werden er ook linken gelegd met het heden en met mensen die in opstand komen tegen ongelijkheid (bijvoorbeeld Rosa Parks). Echt de moeite
Enig nadeel, omdat het een automatisch parcours is kon ik bij aankomst niet direct starten aangezien het nog op Frans stond. Op zich geen probleem natuurlijk. Ook moet je om de tentoonstelling te bezoeken het gebouw binnen stappen en dan direct na de tweede verdieping gaan waar je pas een onthaal vindt. Dit gebouw was ooit een badhuis en is helemaal omgebouwd tot een cultuur centrum.

Museum van het Waalse leven.
Dit museum was zo uitgebreid dat ik niet alles heb kunnen bekijken. De rest is voor als ik nog eens in Luik ben. Zoals de naam doet vermoeden vind je in dit museum vanalles over het Waalse leven terug. Van de Ardense boeren, leisteengroeves, opkomst van de industrie, Carnaval en andere folklore,... en ook over de Waalse beweging. Nooit geweten dat er ook in Wallonië regelmatig voor onafhankelijkheid gepleit werd. Over de angst dat Nederlands de enige taal in België zou worden. Of er het gevoel te hebben tweederangsburger te zijn. Dat was wel even een eye-opener (en ik ben niet eens Vlaamsgezind).
Er is een Nederlandstalige audioguide en ik ben dan zo iemand die echt alles beluistert en alle filmpjes kijkt. Dan ben je er zeker een dagje zoet.
Tot 7 januari 2018 loopt er ook een tentoonstelling over speelgoed.

Archeoforum
Dit is geen museum maar een bezoek aan een archeologische site, onder de Place Saint-Lambert. Het geheel kwam bij mij een beetje chaotisch over omdat er geen tijdslijn inzat. Romeinse villa, middeleeuwse kerk,...het liep wat door elkaar. Wel indrukwekkend waren de overblijfselen van de Romeinse vloerverwarming. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...