donderdag 16 maart 2017

Kokossambal


Er kwamen vrienden op bezoek en ik wou ze een lekkere veganistische curry voorzetten en daarvoor ging ik kokosmelk maken. Daarvan had ik een restje kokospulp waar ik iets mee moest verzinnen. Nu ben ik wel van het pikante maar niet iedereen kan dat aan. Dus moest ik een pittig sausje verzinnen: enter kokossambal.

Mijn vriend had enkele maanden geleden in een Indisch restaurant een peperplantje mee naar huis gekregen omdat de eigenaar verbaasd was dat hij het gerecht met de 3 pepertjes naast kon hebben. Dit was een Madame Jeannette peper. Een ballonachtige gele peper die super scherp is en waardoor je het wel afleert om tijdens het koken aan je neus te krabben. Wij bewaren de geoogste pepertjes in de diepvries en snijden er heel voorzichtig 1 of 2 flinterdunne schijfjes af. Die kwam dus echt in aanmerking voor deze sambal en omdat ze geel zijn besloot ik om er een gele sambal van te maken. Niet gekleurd door de pepertjes want dan zouden we naar het ziekenhuis afgevoerd moeten worden, wel door kurkuma en curry.



Voor 1 potje
  • pulp van 1 portie kokosmelk
  • 2 sneetjes verse Madame Jeanette peper
  • een half koffielepeltje currypoeder/kerriepoeder
  • een half koffielepeltje kurkuma
  • een lepel citroensap
  • peper en zout
  1. Doe alles met een deel van het pepertje in de hakmolen.
  2. Hak tot een fijne massa. 
  3. Proef en voeg eventueel nog wat extra peper toe. (Geloof me, je kan beter beetje bij beetje peper toevoegen dan ineens teveel).
OPMERKINGEN
  • Waarschijnlijk lukt dit net zo goed met gewone rode of groene pepertjes. Gewoon beetje bij beetje toevoegen tot het een lekkere smaak heeft.
  • Toch iets te pittig? Is mij ook al overkomen. De makkelijkste manier om een te pittig gerecht te redden is het volume verhogen. Een andere manier is om iets zoet toe te voegen. Dus: voeg gewoon een beetje fruit toe. Ik heb de sambal eens gered met 4 stukjes gedroogde mango uit de wereldwinkel. Eerst een half uurtje laten wellen in water en dan mee blenden. De sambal was weer eetbaar en de mango gaf er een leuke twist aan.
  • Je kan de sambal een week bewaren in de koelkast (zonder fruit in toch).
  • Lekker bij curry's, als dipsaus,..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...