zaterdag 11 maart 2017

Zelf pickels maken

Pickels, ik ben er eigenlijk altijd al dol op geweest. En dan bedoel ik geen groenten in het zuur maar de gele pickels, in Nederland ook wel bekend als piccalilly.
Vroeger op kaas, preparé of kipkap. Sinds ik een paar jaar geleden bewuster ging eten en suiker en E-nummers begon te weren at ik al een stuk minder pickels (vooral door de kleurstof erin). Door ook nog eens veganistisch te gaan at ik dit juist meer. Al was het maar omdat pickels veganistisch is en veel mensen dit in huis hebben. In nood kan je altijd nog een boterham met pickels eten.
Maar toch: de suiker, de kleurstof, de extra potjes,... ik voelde me er niet helemaal goed bij als ik pickels kocht. Gelukkig is daar een heel makkelijke oplossing voor: zelf maken.


Pickels maken stond allang op mijn to-do-lijstje maar er was altijd wel een reden waardoor het er niet van kwam. Geen tijd, niet de juiste groenten, te druk met de aankoop van een huis en de verhuis,....  Maar nu dus wel en ik weet zeker: ik koop nooit nog een potje!



Qua werk valt het zeer goed mee. Alleen die potje steriliseren is even gedoe en je moet het wel even plannen want je hebt 2 dagen wat tijd nodig. Het recept waar ik me op gebaseerd heb komt uit "Lekker ecologisch" van VELT.

Voor 6 potjes van ongeveer 300ml
In totaal had ik 1kg groenten:
  • 3 uien
  • een halve bloemkool
  • 3 wortelen
  • 1 pastinaak
  • 1 raap
  • klein stukje gember
  • 1l azijn
  • 4 lepels zeezout
  • 1 lepel geel mosterdzaad
  • 1 koffielepel kurkuma
  • 1 koffielepel currypoeder/kerriepoeder
  • 2 laurierblaadjes
  • 5 peperbolletjes
  • 3 takjes gedroogde tijm
  • 10 jeneverbessen
  • 80gr speltmeel
  1. Pel de ui, schil de wortelen, pastinaak en raap. Verwijder de groene bladeren van de bloemkool.
  2. Was de groenten en snij ze in kleine stukjes (of grote als je dat lekkerder zou vinden).
  3. Bestrooi ze met 4 lepels  zout en meng goed. Laat 24uur staan.
  4. Na 24uur: spoel de groenten goed af en zorg dat er zoveel mogelijk zout verwijderd is. laat ze goed uitlekken
  5. Hak de mosterdzaadjes fijn in de hakmolen en meng ze met de kurkuma, currypoeder en de bloem.
  6. Schil de gember en snij fijn
  7. Doe 750l azijn in een grote kookpot. Doe er de gember, laurier, peperbolletjes, jeneverbessen, tijm en nog wat zout bij. Breng aan de kook.
  8. Meng de bloem et gele kruiden door de rest van de azijn, zodat je een papje krijgt. Roer dit door de kokende azijn en laat het al roerend een paar minuutjes koken.
  9. Voeg de groenten toe en laat nog eventjes koken
  10. Verdeel de pickels over gesteriliseerde potten, draai het deksel er goed op en zet meteen ondersteboven. Laat afkoelen
  11.  Controleer of alle potten vacuüm getrokken zijn. Zet in de koelkast. Je kan de pickels direct gebruiken maar na een week of 2 smaken ze nog lekkerder.
 OPMERKINGEN
  • Je kan ook andere groenten gebruiken. Meestal zit er ook komkommer of augurk in pickels maar die had ik niet. Ik heb gewoon groenten gebruikt die ik in huis had.
  • Als er een potje niet vacuüm getrokken is, is dat nog geen probleem. Bewaar dit wel in de koelkast en gebruik dit als eerste.
  • Ook leuk om een nog grotere portie pickels te maken en deze cadeau te geven.  
  • Probeer bij het inscheppen in potten alles goed te verdelen. Mijn eerste potten waren veelgroenten en weinig saus, de laatste was veelsaus en weinig groenten. Oeps.
  • Hoewel er niets van zoet toegevoegd is smaken ze heel lekker.
  • Als je mosterdpoeder in huis hebt kan je ook dat gebruiken. Ik heb dat niet dus ik maal gewoon mosterdzaadjes. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...