donderdag 13 november 2014

Stroomtekort 1.

In België dreigt er een stroomtekort. Ze hebben het land nu in zones ingedeeld en indien nodig wordt er een bepaalde zone voor een paar uurtjes aangekondigd afgesloten. Wij wonen in zone 6 die heel logisch als eerst afgesloten zou worden. Niet dat ik daar van wakker lig.  Hoewel, als de verkeerslichten niet werken, werken dan de flitsers ook niet meer? Hoe veilig is  oversteken bij groen licht voor voetgangers dan? Om 17uur ben ik nog onderweg naar huis (niet dat ik verkeerslichten tegenkom).

Er is zelfs een 'informatieve' website opgestart met tips om zuiniger om te gaan met energie. Er staan welgeteld 5 tips op. Lees ze hier maar eens na. Alles kan beter zou ik zeggen dus regelmatig ga ik hier een tip posten.



Dit is 1 van de tips. Zelf was ik voornamelijk op 30C, 'kookwas' op 60C en heel af en toe op 90C omdat dit goed zou zijn tegen schimmelvorming in je machine. Geen idee of het idee klopt maar in het begin waste ik nooit op 90C en rook mijn was na een tijdje minder fris. Dus daarom af en toe op 90C en het helpt echt.

Een droogkast heb ik niet. Ik centrifugeer normaal op 600 toeren en hang de was dan op een droogrek. Op 600 toeren komt hij er minder droog uit maar het verbruikt dan minder stroom (is dus ook goedkoper) en met 2 personen kom ik toch maar aan 1 machine per week.

Wassen vind ik wel redelijk essentieel en terug gaan naar een handwas zie ik niet echt zitten. Maar waar kunnen we wel nog extra stroom op bezuinigen? ..........................

STRIJKEN: ik ken welgeteld 1 persoon die strijken echt leuk vindt en een redelijk aantal vrouwen die het aangenamer maken door ondertussen tv te kijken. Dan verbruik je dus 2x stroom. Nochtans is strijken helemaal niet nodig. Na het drogen plooi ik alles mooi op of hang het op in de kast. De enige reden dat ik een strijkplank en -ijzer in huis heb is omdat ze nog uit het huis van mijn grootouders komen en anders naar de kringwinkel gingen. Ik dacht dat het misschien van pas zou komen. In april woon ik hier 3 jaar en ik heb hier nog nooit iets gestreken. En toch sta ik netjes voor de klas. Dat vriendje niet werkt heeft hier misschien wel een voordeel.

Strijken heeft ook helemaal geen praktisch nut (hoewel een huisdokter mij ooit verteld heeft dat een gestreken keukenhanddoek heel goed is om een snijwond mee af te binden maar ik probeer snijwonden te voorkomen). Dus waarom doen we het dan? Omdat iedereen het doet, omdat ons moeder dat altijd deed, omdat we soms niet nadenken over wat we doen, omdat we denken dat het zo hoort,. omdat er zelfs mensen zijn die onderbroeken strijken en wij denken dat het betere huisvrouwen zijn,... maar als iedereen het strijken zou opgeven zou het nooit opvallen, zelfs niet met hemden.

VOORDELEN VAN STOPPEN MET STRIJKEN
  • meer vrije tijd (vooral voor vrouwen want ik ken eigenlijk geen mannen die het doen)
  • minder stroomverbruik en dus ecologischer en goedkoper
  • een korter to do-lijstje
  • breken met een opgelegd verwachtingspatroon
  • geen kinderen (puberdochters) die staan te zeuren dat de kleding die ze echt willen aandoen nog niet gestreken is
  • geen gevaarlijke situaties waarbij je over het snoer van het hete strijkijzer zou kunnen struikelen (iets waar mama ons 20 keer op wees als ze aan het strijken was)of andere strijkgerelateerde risico's
Nadelen
  • Dat je dus voorzichtiger moet zijn met handdoeken en open wonden zeker.
  • euhm.... ik zou het niet weten

En wat denken jullie? Was je al gestopt met strijken of overweeg je toch het te doen?

1 opmerking:

  1. Hi, de hemden blijf ik wel strijken. Er komen nogal plooien in tijdens de was.

    Verder strijk ik ook niets :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...