zondag 23 november 2014

Rodekool taart

Ik had nog een verse rode kool die toch stilaan op moest. Omdat ik geen zin had in gewone rode kool (ik had deze week nog een bakje rode kool met appeltjes en aardappels uit de diepvries als lunch gegeten) bedacht ik iets anders. Een hartige taart. En het was eigenlijk heel lekker (vond vriendje die niet zo dol is op rode kool).
Omdat ik onlangs een tweedehands stoomkoker had gekregen besloot ik de groenten te stomen. Dat lijkt me beter omdat ze dan minder vochtig zijn. 

Hartige taart deeg voor een vorm van 30cm doorsnede
  • 275gr speltmeel
  • 135gr goei boter (roomboter dus)
  • 1 lepel lijnzaad
  • 4 lepels water.
  • Snufje zout
  1. Meng het lijnzaad met het water en zet opzij
  2. Snij de boter in stukjes
  3. meng het zout onder het meel
  4. Kneed de boter onder het meel.
  5. Voeg het lijnzaadmengsel toe
  6. Kneed verder tot een mooi deeg
  7. Zet een half uurtje in de koelkast of een koele plaats.
  8. Rol dan het deeg uit (gebruik eventueel wat extra meel om je werkblad en deegrol te bestrooien maar normaal is dat niet echt nodig)
  9. Leg het deeg in de taartvorm en prik er wat gaatjes in met een vork. 
  10. De bodem is klaar om te vullen

Voor de rodekool taart
  • 1 portie deeg
  • een halve rode kool
  • 100gr rapen (optioneel)
  • een halve appel
  • 100gr brie
  1.  Snij de rapen in blokjes
  2. Snij de rode kool in kleine stukjes (verwijder wel de harde kern)
  3. Doe samen in een stoombak en stoom ongeveer 20-25 minuten
  4. Laat goed uitlekken
  5. Verwarm de oven voor op 180C
  6. Snij de appel in halve schijfjes (schillen hoeft niet)
  7. Snij de brie in dunne plakjes
  8. Vul een taartvorm bekleed met deeg met het rode koolmengsel
  9. Verdeel de appel over taart en verdeel daarover de brie
  10. Zet ongeveer 20 minuten in de oven
  11. Smakelijk
OPMERKINGEN
  • Rozijnen of walnoten eronder lijkt me ook wel lekker
  • Peer lijkt me ook een mogelijkheid in plaats van appel
  • De brie kan je ook vervangen door geitenkaas denk ik
  • Ik was aan het twijfelen of ik honing over de brie zou doen. Lijkt me heerlijk maar ik heb het toch maar weggelaten.
  • als je geen stoomkoker hebt kan je de rode kool en de rapen ook gaar stoven in een beetje boter/olie en een klein beetje water. 
  • De baktijd kan natuurlijk hard verschillen van oven tot oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...