zondag 29 juni 2014

Kers kokosblondies -project 1001

Weinig geblogd de laatste tijd maar dat is voornamelijk omdat ik weinig speciaals gekookt of gebakken heb. Doorheen de drukte van de laatste schoolweken met uitstapjes en etentjes die ik ook mee organiseerde zijn we ook eindelijk begonnen met het dakterras waardoor mijn appartement een stofboel was en mijn oven op de grond stond. En tussendoor moest er ook nog voetbal gekeken worden. Niet echt ideale kookomstandigheden. Gelukkig had ik wel lekkere maaltijden in de diepvries zitten en heb ik nu weer wat ruimte in de diepvries. Maar vandaag was het een regenachtige dag en had ik zin in vers gebak. Ik had nog lekkere verse kersen gekregen van een collega dus die een gebak met kersen leek me ideaal.

In mijn boek stonden verschillende recepten met kersen maar ik koos deze keer voor nummer 604: "Cherry & coconut blondies".  Ook dit recept heb ik weer suikervrij, e-nummervrij en vegan gemaakt. En dit was superlekker om de overwinning van Oranje te vieren.

Voor ongeveer 12 porties (taart vorm van 30cm)
  • 300gr witte spelt
  • 1 lepeltje wijnsteenbakpoeder
  • 40gr agave
  • 1 lepel vanille-extract 
  • 2 lepels lijnzaad + 6 lepels warm water
  • 100gr geraspte kokosnoot
  • 130gr verse kersen (ontpit)
  • 125gr kokosolie
  1. Verwarm de oven voor op 180C
  2. Doe de olie in een vuurvaste kom en et in de oven die aan het voorverwarmen is om te smelten
  3. Meng de spelt met het bakpoeder
  4. Meng het lijnzaad met het water
  5. Snij de kersen in 8 (ik had vrij dikke kersen)
  6. Roer de gesmolten kokosolie door de spelt en doe er ook de agave, lijnzaad met water, de stukjes kersen en 80gr geraspte kokos bij.
  7. Roer met een vork door het deeg zodat je sommige stukken kersen een beetje plet en je wat sap door het deeg krijgt
  8. Doe het deeg in een brownieblik of taartvorm (ik gebruik een siliconen taartvorm als je dat niet hebt, beboter je bakvorm dan)
  9. Strooi de resterende 20gr geraspte kokos over het deeg
  10. Zet ongeveer 15 minuten in de oven (afhankelijk van de dikte en de oven)
  11. Laat afkoelen en haal voorzichtig uit de vorm zodat niet al het kokosstrooisel eraf valt (of de blondie breekt zoals bij mij maar daar smaakt hij niet minder om)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...