zaterdag 29 april 2017

Seitanstoverij

Vegetarisch stoofvlees (of hachee voor de Nederlanders) op basis van seitan ben ik al een aantal keren tegengekomen. Ik denk zelfs dat Jeroen Meus het al gemaakt heeft. Zelf ha dik het nog nooit gewaagd omdat mijn vriend wel veganistisch wil eten maar geen "nepvlees". En voor mezelf zoiets uitgebreid koken leek me veel werk. Maar ik heb besloten het toch eens te proberen en gewoon wat extra in te vriezen.
Ik heb dit gewoon gemaakt zoals ik vroeger stoofvlees maakte. De keuken rook in ieder geval lekker tijdens het bereiden en de stoverij was heerlijk. Het blijft natuurlijk wel seitan. Ik vind dit persoonlijk geen gerecht om iemand kennis te laten maken met de vegetarische/veganistische keuken omdat je dit vergelijkt met wat je kent, stoofvlees dus, en het is geen stoofvlees. Als je iemand wil laten kennismaken met de veganistische keuken zou ik iets maken dat moeilijker te vergelijken valt. Een curry ofzo.



Voor 4 porties


  • 500gr (spelt)seitan 
  • 200gr champignons 
  • 1,5 ui 
  • 2 teentjes look 
  • Olijfolie 
  • 3 kruidnagels 
  • 2 blaadjes laurier 
  • 2 takjes tijm (of gedroogde tijm) 
  • Peper en zout 
  • Snufje speculaaskruiden 
  • 1 lepel (graan)mosterd 
  • 1 lepel appelstroop (van Vrolingen)
  • 1 flesje Westmalle dubbel (of ander bruin bier) 
  • 1 lepel arrowroot
  1.  Snipper de ui en de knoflook
  2. Snij de seitan en champignons in blokjes
  3. Doe een goede scheut olijfolie in een pot en fruit hierin de ui en de knoflook.
  4. Voeg de champignons, seitan en kruiden toe. Laat een minuutje of 8 bakken maar roer regelmatig.
  5. Voeg het bier, mosterd en appelstroop toe.
  6. Laat een half uur tot 3 kwartier pruttelen. Roer regelmatig.
  7. Proef en kruid eventueel nog bij
  8. Meng de arrowroot met een scheutje water tot een papje
  9. Zet het vuur kleiner zodat de saus zeker niet meer kookt. Roer er het arrowrootpapje door. 
  10. Haal van het vuur en serveer met gebakken aardappeltjes of frietjes of rodekool,...
 OPMERKINGEN
  • ik houd niet van te veel saus bij mijn stoofvlees want dan zijn mijn gebakken aardappels niet meer krokant. Als je graag meer saus hebt kan je meer bier of water toevoegen. Je zal dan ook meer arrowroot moeten gebruiken.
  • Omdat mijn vriend hier toch niet van ging eten heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om champignons toe te voegen omdat hij ze niet zo graag eet. Maar je kan die ook gewoon weglaten hoor.
  • Ik gebruik de seitan van Maya omdat ik die via mijn voedselteam kan bestellen.   
  • Westmalle dubbel was het minst speciale bruine bier dat ik in huis had maar je kan ookeen simpeler bruin bier gebruiken. Een Rodenbach in stoofvlees was ookaltijd lekker maar ik had die nu niet in huis. Bij mijn Hasseltse seitan had ik misschien wel een Jessehofke BRWN kunnen gieten. Maar ook die had ik niet.   
  • Net als alle stoofpotjes smaakt dit een dag later nog lekkerder. En de rest zit in de vriezer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...