dinsdag 11 april 2017

Is rotzooivrij eten duur? Volgens mij echt niet.

Een opmerking die regelmatig terugkomt als je suikervrij en/of veganistisch eet is: "Dat is toch allemaal veel duurder." De kostprijs is ook iets waar mensen die anders willen eten zich zorgen over maken en uiteindelijk beslissen om het toch maar niet te doen. In dit stukje wil ik mijn visie hierop geven maar eerst een voorbeeld.

"Het is vrijdagavond, 18u en je loopt door de supermarkt. Je moet nog bedenken wat je zo dadelijk gaat koken maar je wil iets makkelijk. Je neemt dan maar een zak voorgesneden groenten en gemarineerde kipblokjes. Snel wokken, wat rijst erbij en klaar.
Bij het gangpad vol chips bedenk je dat je vanavond film gaat kijken met je partner en chips lijkt wel lekker. Je kan niet kiezen dus gaat maar voor de Lays Mix bacon & cheese. 

Klinkt herkenbaar? Als we ons niet bewust zijn van ons eten kopen we ook weinig doordacht en kopen we soms dure dingen zonder er op te letten. Stel dat de supermarkt de Colruyt was (gewoon omdat die website handig is om prijzen te zoeken) De boni Thai groentenmix kost €2,49 voor een zak van 350gr. Dat is €7,11 in kiloprijs. Wel veel voor wat gesneden groenten. Gemarineerde kipblokjes kosten €12,50/kg, gewone kippenblokjes zijn een pak voordeliger €9,98/kg. 
Bij de chips is het voorbeeld nog duidelijker De Lays chips? €1,58voor een zak van 200gr. Voor 4 cent (0,04) meer had je 3 zakken Everyday naturel chips kunnen kopen. (€0,54 voor een zak van 200gr.)

Waarom dit voorbeeld? Als je puur wil eten ga je de moeite doen om meer zelf te maken. Dan zou je geen zak voorgesneden groenten kopen maar gewoon wat wortelen, broccoli, prei,... En je zou toch nooit een kilo wortelen kopen voor 7 euro? Of een stronk broccoli voor €3,5?
Je zou geen gemarineerde kipblokjes kopen want op die ingrediëntenlijst zouden E-nummers en suikers (dextrose bijvoorbeeld) staan. Je zou dan sneller voor de gewone kip gaan. Als je veganistisch eet zou je de kip zelfs laten staan en in plaats daarvan bijvoorbeeld kikkererwten gebruiken. (zak gedroogde kikkererwten, 500gr voor €2,29 en daarvan heb je zeker een kilo gekookte.)
En als je dan toch chips wil zou je voor de naturel gaan: aardappelen, zout en olie. Geen smaakstoffen, geen lactose, geen .....
Dus in dit simpele voorbeeld: tel uit je winst.


Levensstijl
Natuurlijk is de vraag of het goedkoper of duurder is een moeilijke vraag. Want niet iedereen is hetzelfde. Misschien koop je heel bewust goedkope voedingsmiddelen. Een diepvriespizza margaritha van een huismerk zal goedkoper zijn dan een zelfgemaakte.Sap uit concentraat is vaak goedkoper dan puur sap. 
Tuurlijk zijn er echt mensen op een klein budget die heel spaarzaam inkopen moeten doen maar de meeste mensen die ik erover hoor hebben wel geld voor gezonde voeding. Misschien is er dan minder geld om op verre reizen te gaan, om elke maand naar de kapper te gaan, om een uitgebreid internetabonnement te nemen, ....
Ik heb van een roker eens de opmerking gekregen dat biologische groenten zo duur zijn. Hallo? En sigaretten dan? Verkeerde prioriteiten misschien?

Investeren in je gezondheid
De vraag of zonder e-nummers, suikervrij of veganistisch eten goedkoper is, is volgens mij ook irrelevant.
In je gezondheid mag je in mijn ogen toch wel investeren. Je betaald toch ook voor een brandverzekering? Terwijl statistisch gezien de kans dat je huis afbrandt toch niet echt groot is. Maar je speelt op veilig. Zo is het ook met voedsel. Je investeert in je gezondheid.


Wat geef ik zelf uit aan boodschappen?
Hoewel ik redelijk chaotisch ben, houd ik al enkele jaren mijn inkomsten en uitgaven mooi bij in een excel-sheet. Zo weet ik dat ik in 2016 gemiddeld €237,88/maand heb uitgegeven aan boodschappen. Dus eten voor 2 volwassenen en huishouddingen als wc-papier, zeep, afwasmiddel, shampoo voor mijn vriend,...
Spijtig genoeg ben ik pas alles beginnen bijhouden nadat ik rotzooivrij ben gaan eten dus kan ik niet vergelijken maar nog geen €240 per maand lijkt mij toch weinig. Zeker omdat ik redelijk wat biologisch en/of fairtrade koop, we ook al eens een fles wijn open doen en ik ook niet altijd op de prijs let. En het is ook niet dat we vaak buitenshuis eten want dat is €35,87 per maand.


Conclusie
Ik heb niet het idee dat mijn eetpatroon zo duur is. De volgende weken ga ik elke dinsdag een aspect van mijn eetpatroon financieel uitpluizen.

PS: Nu ben ik wel benieuwd, vinden jullie €240 veel of weinig?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...