maandag 20 april 2015

Met de trein op citytrip naar Carcassonne

Toen ik 19 jaar was, had ik nog nooit gevlogen. Nadien volgde er wel een aantal Europese vluchten. Citytripjes alleen of met vriendinnen en toen ik in het buitenland woonde om de paar maanden een tripje België. Op zich is het ook zo makkelijk en veel te goedkoop dat vliegen.
Het citytrippen heeft dan een tijdje stil gelegen maar het begon toch terug te kribbelen. Alleen reis ik vanaf nu duurzamer: Met de trein dus. Naar Frankrijk met de trein, ik had het nog nooit gedaan maar voor alles een eerste keer zeker?
En het is reuze meegevallen



Boeken
Het boeken van een treinticket deed ik via de website van de SNCF. Dat is mogelijk van ongeveer 3 maanden voor je reisdatum en is dan normaal ook het goedkoopste. Betalen via visa en een paar dagen later zitten je tickets in de brievenbus. Handig toch.
Het handigste vond ik zelf is om op de site van de SNCF te zoeken naar de internationale treinen en dan apart vervoer tot in Brussel-Zuid  te zoeken. Dan zijn er meer mogelijkheden en binnen België ben je goedkoper uit met een railpas.
Waar moet je wel op letten? Bij sommige routes moet je bijvoorbeeld in Parijs nog een metro naar een ander station nemen. Dat moet je wel nog apart regelen maar het staat dan duidelijk aangegeven (vond ik toch).
Ik betaalde voor een retour Brussel - Carcassonne €131. Daar kwam dan wel nog 2x vervoer tot Brussel-Zuid bij en een metrokaartje in Parijs (€1,8) 

De reis
De heenreis duurde bij mij (vanuit Brussel-zuid) iets meer dan 7 uur. Enkel in Lyon moest ik overstappen en had er tijd genoeg voor. Het is soms wel wat zoeken waar je moet zijn maar je hebt tijd genoeg. Zo staat het perron waar de trein vertrekt niet direct aangegeven. Maar moet je aan de schermen wachten tot het er wel staat.
De terugreis had ik een nachttrein via Toulouse en Parijs. 's Avonds vertrekken en 's morgens terug. Zo heb je een extra dag zonder een slaapplaats te moeten betalen. In Parijs moest ik wel van Austerlitz naar Paris-Nord.Ik had iets meer dan een uur maar was er op dik 20 minuten.

Op elke trein waren het gereserveerde plaatsen. Nadeel is wel dat je dan niet kan kiezen waar je zit (vlak aan de deur op een slaaptrein is uiteindelijk niet zo'n goede plaats). Op een aantal treinen was er ook een stopcontact per stoel. Op zich wel handig alsje met een e-reader reist.

Voordelen tegenover vliegen
  • geen belemmeringen wat betreft bagage. Ik had een grote rugzak en een schoudertas mee waarvoor ik niet apart moest betalen en die geen maximumgewicht hadden.
  • Geen paspoortcontrole ofzo.
  • Je mag gerust alle vloeibare dingen als water of cosmetica meenemen
  • Je kan zelf een zakmes of metalen bestek meenemen
  • De tickets staan op naam maar dat is bij mij nooit gecontroleerd. Dus misschien zou je ze,als er iets tussenkomt, aan iemand anders kunnen geven/verkopen
  • Gewoon minder gedoe.
  • Luchthavens liggen meestal buiten een stad en dan moet je ter plaatsen nog een bus ofzo nemen. Stations liggen meer naar het centrum (ik kon van het station wandelen naar mijn jeugdherberg in de middeleeuwse stad)
  • Ik had meer een avontuur gevoel dan bij een vliegtuigreis maar dat kan ook zijn omdat het de eerste keer was.
  • En het is natuurlijk veel duurzamer.
Nadelen van reizen met de trein
  • Spijtig genoeg niet altijd goedkoper
  • langere reistijd
  • eventuele problemen door stakingen bij de NMBS zou ik nooit uitsluiten
  • je moet waarschijnlijk overstappen

En in Carcassonne
  • Officiële Jeugdherberg op een leuke locatie in het UNESCO werelderfgoed van  Carcassonne (enig nadeel dat er dan geen supermarktje in de buurt is). Zie hier. 
  • Super gezellige hostel op een kleine 2 uurtjes fietsen van Carcassonne (afhankelijk van de wind denk ik). Zie hier
  • Lekker goedkoop vegetarisch gegeten (niet zo makkelijk in Frankrijk) heb ik gedaan bij l'auberge des musees. Zie hier (assortiment de legumes) 
  • fietsen huren kan je vlak aan het station. Beetje prijzig maar wel zeer goede fietsen. Zie hier
  • En voor de rest de typische dingen als De Middeleeuzse stad en het kasteel, rondwandelen door de straten, le canal du midi (leuk om naast te fietsen), wijngaarden,..
En nu,nu ben ik aan het bedenken wat de volgende citytrip zal worden.Iemand suggesties ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...