zondag 19 april 2015

Hartige pannenkoekjes

Ook weer een leuk recept om restjes op te werken. Ik kribbel vlak na het koken alles ongeveer neer om het later fatsoenlijk te kunnen uittypen. Van het pannenkoekenrecept had ik niets opgeschreven maar ik gok dat ik het ongeveer zo gedaan had. Waren ineens de eieren en de melk (die meneer hier koopt maar dan niet drinkt) op. We waren toen helemaal klaar om op vakantie te vertrekken. Ik naar Frankrijk, hij naar Nederland.

Voor 2 porties
  • 200gr speltmeel
  • 2 eieren
  • ongeveer 300ml melk
  • 1 ui
  • 1 sjalot
  • 1 teentje look
  • 3 rapen + loof
  • 1 paprika
  • 1 blik biomais
  • 50gr gedroogde kidneybonen
  • olijfolie
  • chilivlokken
  • peper en zout
  1. Week de bonen en kook ze gaar. Giet af.
  2. Giet de mais af en spoel nog eens na
  3. Snipper de ui, sjalot en look. Snij de paprika en rapen in blokjes en het loof in reepjes.
  4. Klop de eieren los en meng er het meel en de melk onder.
  5. Verhit olijfolie in een pan en bak pannenkoekjes van het deeg.
  6. Verhit olie in een andere pan en fruit de ui, sjalot en knoflook. Voeg er de rapen, het loof en de paprika aan toe. Bak een paar minuten. Voeg dan de mais en de bonen toe en bak nog een paar minuten. Kruid met wat peper, zout en chilivlokken
  7. Vul de pannenkoeken met het groentemengsel
  8. Als er pannenkoeken over zijn kan je die vullen met iets zoet: pindakaas, appelmoes, ahornsiroop,... (wij hadden er gepland over).
OPMERKING
  • Als ik kidneybonen kook doe ik dit ineens voor meerdere recepten (zoals een slaatje). Je kan ze ook invriezen in portie
  • Ik koop bijna alles bio maar als je dat niet haalbaar vind zou ik mais toch wel biologisch kopen. Het is een populair gewas voor GGO's (hoewel dat normaal wel op de verpakking vermeld moet staan maar toch). 
  • Je kan natuurlijk ook veganistische pannenkoekjes bakken om er een vegangerecht van te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...