donderdag 23 april 2015

Basis Chiapudding met kiwi

Chiazaad zou een superfood zijn met veel omega 3, veel vezels, mineralen (calcium,magnesium, ijzer,....) vitaminen,.. Ik vertrouw nooit 100% op die informatie. Maar het leek me wel iets leuk om mee te experimenteren. Vooral omdat je er een soort van pudding mee kan maken.
En die pudding is supersimpel en lekker. Hoewel ik van plan ben om nog meer met smaakjes te experimenteren is dit een handig basisrecept.
Voor 3 dessert porties
  • 300ml sojamelk (of andere plantaardige melk)
  • 5 lepels chiazaad (50ml)
  • 1 kiwi of ander fruit.
  1. Doe de melk in een mengbeker en meng er de chiazaadjes onder.
  2. Doe het deksel op de beker en schud er goed mee.
  3. Verdeel de inhoud over 3 kommetjes en zet een paar uurtjes in de koelkast (minstens 3 uur), tot het puddingachtig van dikte is.
  4. Werk de schaaltjes af met wat fruit en serveer.
OPMERKINGEN
  • ik kan in mijn mengbeker ook inhoud aflezen en ik deed er dus 300ml sojamelk in en nadien 5lepels chiazaad.Toen was er 350ml in mijn mengbeker, vandaar de 50ml.
  • Na de vakantie moet ik altijd terug wat in mijn ritme van noten weken en melk maken komen. Gelukkig heb ik altijd een bus sojamelk in huis voor als het ritme er nog niet is. Voor mensen dicht aan de Duitse grens. Bij de DM (drogist) koop je biologische sojamelk met enkel sojabonen en water als ingrediënt voor €0,95/l)
  • Chiazaad kan ook bijwerkingen hebben. Het kan bloedverdunnend zijn en verslavend indien je het te veel gebruikt. Maar zoals met alles: veel afwisselen.
  • Een grotere portie kan ook dienstdoen als ontbijt

1 opmerking:

  1. Klinkt eenvoudig! Het heeft vooral een heel interessante vetzuursamenstelling die een goede aanvulling kan zijn voor de behoeften van een veganist ... De kleine lettertjes zijn dat de nutritionele waarde zeer gelijklopend is met lijnzaad :) lijnzaadolie of koolzaadolie over een salade is zeker een extra punt qua nutritionele waarde van het gerecht :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...