woensdag 15 oktober 2014

Vijgenbrood

Op zich haal ik vaak inspiratie uit kookboeken of websites maar maak ik zelden recepten na. Meestal verander ik veel dingen. Ook deel ik niet snel recepten gebaseerd uit kookboeken (behalve bij project 1001 maar daar is altijd heel veel aan veranderd). Maar dit recept vond ik zo geweldig en het komt uit een boek van de bibliotheek dus zet ik het hier maar zodat ik het ook snel terug kan vinden. Bij collega's was dit vijgenbrood zeker al populair.


Voor 1 groot brood


  • 100gr ontpitte dadels (of dadelpasta)
  • 100gr gedroogde vijgen
  • 250ml kokend water 
  •  1 zakje earl grey thee 
  •  125gr kokosolie of boter
  • 450gr speltmeel  (of ander meel/bloem naar keuze) 
  •  1 theelepel (wijnsteen)bakpoeder 
  •  1 theeleepel kaneel en 1 theelepel kardemon (of gewoon 2 theelepels speculaaskruiden)
  • 75gr walnoten + een paar mooie helften
  1. Snij de vijgen en dadels in stukjes en doe samen met het theezakje in een kom
  2. Giet er het kokende water bij en laat 5 minuten staan
  3. Meng ondertussen het meel met het bakpoeder
  4. Hak de walnoten grof en meng samen met de kruiden onder het meel
  5. Snij de kokosolie of boter ik kleine blokjes
  6. Haal het theezakje uit het water en voeg de kokosolie of boter toe, laat smelten. (kleinere stukjes smelten sneller, vandaar)
  7. Meng het theemengsel onder het bloemmengsel
  8. Doe in een grote cakevorm (siliconen of ingevet) druk de mooie walnoten helften er bovenaan in.
  9. Zet ongeveer 3 kwartier in een voorverwarmde oven van 180C
  10. Bewaar in luchtdichte doos 
  11. Lekker als ontbijt, lunch, tussendoortje,...




Het oorspronkelijke recept komt uit Snackistan van Sally Butcher

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...