zaterdag 30 september 2017

De nieuwe voedingsdriehoek

Na een tijdje onverwachte aanwezigheid ben ik weer terug. Mijn laptop had het begeven maar is gelukkig gered door mijn vriendje. Al had ik daar wel wat geduld voor nodig.

In tussentijd hebben jullie waarschijnlijk al wel iets gelezen over de nieuwe Vlaamse voedingsdriehoek. Samengesteld door voedingsdeskundige, zonder inmenging van de industrie. De boerenbond was er al vast niet blij mee. Ik wel.

De nieuwe driehoek sluit hel goed aan bij mijn idee over voeding. Het moet lekker, gezond en duurzaam zijn, al ga je ook niet dood van eens iets ongezond te eten.

Wat staat er in de nieuwe driehoek?
Water blijft de basis dus daar is weinig veranderd. De belangrijkste verandering is voor mij niet het omdraaien van de driehoek maar de focus op onbewerkte plantaardige producten. In de donkere groene zone staan namelijk enkel plantaardige voedingsmiddelen: fruit en groenten, peulvruchten, volkoren granen, tofu, noten en olie. Zuivel, vis en gevogelte staan al lager en rood vlees en boter staan in de oranje zone.


Als laatste categorie is er de rode bol. Voeding die niet voedt en die je eigenlijk beter niet eet. Ze staat niet meer in de driehoek omdat je perfect zonder kunt*. Alcohol, koekjes, gefrituurde dingen en bewerkt vlees. Sommige dingen daarvan eet of drink ik zelf al wel eens maar zeker niet dagelijks en zelfs niet wekelijks.

Wat vind ik
Dat de focus ligt op onbewerkte plantaardige voeding (de donkergroene zone) vind ik geweldig. Ook voor mij is dit veruit de basis.
Hoewel ik de producten uit de lichtgroen en oranje zone zelf niet eet (behalve kokosolie die bij boter hoort) stoort het mij niet dat ze erin staan. Er wordt aangegeven dat ze minder gezond en minder duurzaam zijn. Deze driehoek kan volgens mij wel zorgen dat meer en meer mensen regelmatig plantaardig gaan eten en zo een langzame omschakeling teweeg brengen. Een volledig plantaardige driehoek zouden de meesten mensen niet aanvaarden. Dit is een goed en vooral realistisch compromis.

Het feit dat men ook rekening gehouden heeft met duurzaamheid vind ik positief. Zo staat er bij meer informatie over vis ook het probleem van overbevissing en kweekvis uitgelegd. De voedingsdriehoek wordt goed gepromoot en zo sijpelt het besef bij veel mensen binnen dat ook wat we eten een grote impact heeft op het milieu. Althans, zo denkt een positief iemand als ik erover.

Vanuit de boerenbond en voedingsindustrie kwam heel veel kritiek op de driehoek.Waarschijnlijk omdat hun voornaamste producten geen prominente plaats kregen. Dat duurzaamheid en gezondheid het wint van commerciële belangen lijkt me wel een mijlpunt in de voedingsleer.

Met de nieuwe voedseldriehoek is mijn veganistische, suikervrije en E-nummervrije levenswijze ineens een stuk gezonder en normaler geworden. Dus ik sta er zeker achter.


Enig minpuntje vind ik dat beweging een aparte driehoek vormt. En die bewegingsdriehoek heeft veel minder aandacht gekregen. Nochtans vind ik de driehoek zelf wel goed opgebouwd.



Zitten is niet goed en dat moet je dus zoveel mogelijk vermijden. Elke dag moet je zoveel mogelijk bewegen. Lichte inspanningen zijn goed en zelfs gewoon staand computeren dan zittend is al een hele verbetering. Matig intensief bewegen is nog beter en echt sporten zou je minstens 1x per week moeten doen. Duidelijk toch? De rolstoelbasketter vind ik trouwens een geweldige toevoeging aan de driehoek.

Zo hier kort wat ik denk. Wat vind jij van de nieuwe voedingsdriehoek? 


 
* Je kan ook perfect zonder producten uit de donkergroen en oranje, zoals veganisten al doen. Maar dan moet je wel zorgen dat je deze vervangt.Producten uit de rode bol moet je niet vervangen.    

Voor meer informatie en een filmpje waarin de nieuwe voedingsdriehoek kort wordt uitgelegd kan je terecht op de website van het Vlaams instituut voor gezond leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...