dinsdag 5 september 2017

Krokante tofu lunch

De kinderen zijn vrijdag al weer naar school vertrokken en voor onze cursisten was het gisteren de start van het nieuwe schooljaar. Zelf ben ik al weer 2 weken bezig. Tijdens het schooljaar zit er wat meer routine in mijn dagen en maak ik voor mezelf graag heerlijke lunchen. Om het wat werkbaar te houden maak ik meestal lunch voor 2 dagen. En dat kan vanalles zijn.
Elke dag boterhammen met kaas eten lijkt me zo saai. En best wel ongezond. Liever heb ik een groenterijke lunch met veelvariaties. Salades, soep, een restje van een warme maaltijd, ... en altijd met een andere twist. Of zoals hier lekkere wraps met verrassende vulling. Dit is hoe ik de lunch mee naar mijn werk nam. Het inzetten gebeurt ter plaatsen.

Voor 2 porties
Voor de krokante tofu
  • 150gr tofu
  • 1 snee oud brood 
  • een lepel olijfolie
  • peper en zout
  • een beetje paprikapoeder
  1.  Probeer wat vocht uit de tofu te knijpen (ik doe dit gewoon als met mijn handen boven de gootsteen), Snijd in reepjes en dep droog met een propere doek.
  2. Mix het oude brood heel fijn, zodat je paneermeel krijgt.
  3. Meng het broodkruim met peper, zout en paprikapoeder. 
  4. Leg de tofu reepjes op een bakplaat en besprenkel met de olie
  5. Zet de oven op 200C en zet de bakplaat erin. Draai de tofureepjes na een kwartiertje om en bak nog eens een kwartier.
  6. Serveer koud

Voor de Courgette balletjes
  • 500gr courgette
  • 1 snede oud brood
  • 1 lepel lijnzaad
  • 1 lepel gistvlokken
  • 1 lepel salade du pecheur of ander gedroogd zeewier
  • currypoeder
  • Peper en zout
  1.  Rasp de courgette en meng met een theelepeltje zout. Doe in een vergiet en laat minstens een half uur uitlekken.
  2. Neem een balletje courgette in je hand en wring goed uit. Herhaal tot je alle courgette uitgewrongen hebt. je zou nu nog ongeveer 270gr moeten overhouden.
  3. Mix het brood fijn.
  4. Meng de courgette met de broodkruimels, lijnzaad, gistvlokken, zeewier en kruiden
  5. Rol balletjes van het mengsel en leg op een bakplaat
  6. Zet de oven op 200C en bak de balletjes in een half uur (afhankelijk van hoe groot ze zijn) en draai halverwege om. laat afkoelen

 Voor de mangodip
  • 1 mango
  • 1 rood pepertje
  • een halve ui
  • een handje verse munt
  1. Schil de mango en snij het vruchtvlees in stukken
  2. Doe alles in een maatbeker en mix tot een gladde saus
  3. Proef en kruid eventueel wat bij

Voor de afwerking:
  • Wraps 
  • een verse salade met tomaatjes, ui, komkommer, sla, paprika, mais,....

OPMERKINGEN
  • De courgetteballetjes en tofureepjes kunnen samen in de oven. Bespaart weer energie
  • Het oud brood kan je ook samen mixen en gewoon gelijk verdelen. Of gewoon eerst de tofu erdoor rollen en de rest bij de courgetteballetjes voegen  
  • Geen oud brood?je kan ook paneermeel of fijngemalen havermout gebruiken.
  • Bewaar de mangodip apart van de andere onderdelen van de lunch
  • De courgetteballetjes zijn een variant van dit recept. 
  • de wraps had ik eens gekocht in de bioplanet maar waren toch niet wat ik zoek Volgende keer toch maar weer zelf maken. 
  • In plaats van wraps kan je ook een rijstsalade maken en er de courgetteballetjes, tofu en mangodip bij eten.  
  • Geen munt voor de mangodip? Experimenteer met een ander kruid
  • Mangoschil moet je niet weggooien, je kan er bijvoorbeeld een lekkere spread van maken.
  • De verschillende onderdelen van deze maaltijd kan je natuurlijk ook apart maken.
Wedden dat je collega's jaloers gaan zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...