donderdag 16 februari 2017

Bietensalade met tofu-feta

Het is nog steeds winter en dus bieten- en veldslatijd. Omdat mijn vriend echt geen bieten wil eten maak ik er gewoon altijd lekkere gerechtjes voor mij mee. Met veldsla in huis kom je dan al snel uit bij een maaltijdsalade die ik voor de gelegenheid eens hip in ene pot deed. Of is die trend weeral voorbij? Niet belangrijk,als het maar lekker is.
Ik heb hier al eens een recept voor tofu-feta gepost en eigenlijk werd deze op dezelfde manier gemaakt.Alleen gebruikte ik geen basamico-azijn maar het restje nat uit een pot zelf ingemaakte courgette. Maar je kan ook gewoon witte azijn gebruiken of dus balsamico-azijn.


Belangrijk: de tofu moet eigenlijk marineren dus die maak je best 12uur op voorhand. Gelukkig maak ik 's avonds mijn lunch voor de volgende dag.

Voor 2 porties
  • 50gr boekweit
  • 50gr groene linzen
  • 2 normale rode bieten
  • 1 lepel balsamico-azijn
  • handje veldsla
  • 100gr stevige tofoe
  • 1 lepel olijfolie
  • 2 lepels witte azijn
  • 1 lepel Provençaalse kruiden
  • 1 teentje look
  • peper en zout
  1. Pers het overtollige water uit de tofu. Snij in kleine blokjes.
  2. Hak het knoflookteentje fijn
  3. Meng in een glazen pot de knoflook, olijfolie, witte azijn en Provençaalse kruiden. Doe er wat peper en zout bij.
  4. Doe voorzichtig de tofu bij in de pot. Zet het deksel erop. Schud af en toe eens met de pot zodat alle blokjes in de marinade gelegen hebben.
  5. Doe de boekweit met voldoende water in een pot en zet op het vuur. 
  6. Als het water kookt voeg je de linzen toe. Laat ongeveer 10minuten zachtjes koken tot alles gaar is.
  7. Giet af en laat uitlekken.
  8. Schil de bieten en snij in kleine blokjes. Meng de biet met de balsamico azijn.
  9. Was de veldsla en schud droog.
  10. Doe de linzen en boekweit in een mooie glazen pot. Verdeel hier de bietjes over en sluit af met de veldsla.
  11. Doe pas vlak voor het eten de feta bij de salade. Je kan alles gieten of gewoon de blokjes uit de pot vissen. Aangezien deze potten voor 2 dagen waren legde ik de eerste dag gewoon de helft van de salade opeen bord en deed daar de helft van de plantaardige feta bij. Want eerlijk is eerlijk: zo'n laagjes salade in een weckpot ziet er wel leuk uit maar om er echt uit te eten heb ik toch een heel lage tafel nodig;-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...