donderdag 3 november 2016

Brood met walnoten

Ik had van iemand een hoop walnoten gekregen maar die wil ik voor de verhuis op hebben. Mijn vriend eet ze niet zo graag. Ze zijn wel supergezond dus ik bedacht om ze gewoon in brood te verstoppen en met wat extra pitten erbij leek het me nog gezonder.


Omdat hij niet zo gek is van volkorenbrood en we nog een aantal kilo speltbloem hebben maakte ik hier een wit brood maar met speltmeel zal het zeker even lekker zijn.
Het voordeel van zelfgebakken brood is dat je zeker bent dat het aan je wensen voldoet.Dit is dus zonder e-stoffen of suiker en volledig plantaardig.



Voor een groot brood
  • 430gr speltbloem
  • 7 gram droge gist
  • 70gr walnoten + eventueel wat extra
  • 3 lepels zonnebloempitten
  • 3 lepels lijnzaad
  • 350 tot 400ml water
  • zout
  1. Hak de walnoten fijn in een hakmolen 
  2. Hak eventueel nog wat extra walnoten grof 
  3. Meng de bloem met de fijngemalen walnoten en de gist
  4. Meng er de zonnebloempitten, lijnzaad en een 5gram zout door
  5. Meng er 350ml water door
  6. Bestrooi een werkvlak met wat bloem en kneed het deeg eventjes door. Als het wat te droog is voeg je wat extra water toe.
  7. Leg terug in een beslagkom, bedek met een vochtige doek en laat op een warme plek minstens een half uurtje rijzen
  8. Verwarm de oven voor op 200C
  9. Bekleed een bakplaat met bakpapier
  10. Kneed het deeg opnieuw eventjes door
  11. Leg op de bakplaat en probeer het een mooie vorm te geven. Duw er eventueel nog wat extra zonnebloempitten losjes in.
  12. Bak in ongeveer 25 minuten gaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...