zondag 9 oktober 2016

Yaconsoep

Nu de temperatuur langzaam begint te dalen wordt het weer meer soepweer. Makkelijk als lunch, tussendoortje vol vitamine, of zelfs lekker comfortfood. Meestal maak ik soep van dingen-die-stilaan-op-moeten. Maar heel soms niet.
Normaal post ik hier voornamelijk iegen recepten of mijn variaties op bestaande thema's. Nu echter een recept dat ik via de voedselteams ontvangen heb. Zo vind ik het ook terug als ik nog eens Yacon in mijn groentepakket zou vinden.


Yacon is een knolvormige groente die je ook rauw kan eten, al verkleurt ze snel. Het was de eerste keer dat ik het in huis had en het soeprecept dat er bijzat leek me wel lekker. Buiten de yacon heb je alleen maar redelijk standaard ingrediënten nodig.

Voor 4 porties


  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 500gr yacon
  • 1  liter water
  • Borrelglaasje wodka
  • Peper en zout
  • Nootmuskaat
  • (rijst)olie 
  • Handje verse peterselie of andere kruiden naar smaak
  1. Snij de ui  de ui en de knoflook 
  2. Schil de yacon en snij in blokjes
  3. Verhit een goede scheut olie in een grote pot en fruit de ui en de look.
  4. Voeg de yacon toe en bak even mee. Blus met het borrelglaasje wodka
  5. Voeg het water en de peterselie toe. Kruid met peper, zout en nootmuskaat
  6. Breng aan de kook en laat op een zacht vuurtje een half uurtje koken.
  7. Mix de soep, proef en kruid af
  8. Server eventueel met wat extra peterselie, crackers, croutons,..
OPMERKINGEN
  • Yacon verkleurt snel dus je kan hem best pas beginnen schillen en snijden als de ui al aan het fruiten is
  • Ik gebruik nooit bouillon.gewoon wat extra kruiden met peper en zout is vaak al voldoende
  • Heb je geen verse peterselie (of uit de vriezer),gebruik dan gedroogde.Of probeer andere kruiden.
  • De niet-veganist in huis goot ook nog een scheutje room in zijn kommetje. Ik vond de soep zo lekker genoeg.  
  • Geen wodka? Geen probleem lijkt mij.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...