donderdag 6 oktober 2016

Weinig-zin-om-te-koken-pasta

Meestal vind ik koken leuk en ontspannend maar toch zijn er van die dagen waarop ik daar weinig zin in heb. Iemand anders laten koken is een oplossing, maar dat werkt niet altijd :-)  Frietjes gaan eten is ook een oplossing maar niet de gezondste. Zeker als ik redelijk wat verse groenten in huis heb wil ik die dan toch gebruiken. (ik beken: vroeger deden we dan gewoon een goedkope diepvriespizza in de oven, met wat extra groentjes erop, maar sinds ik veganistisch eet niet meer).
Gelukkig kost het niet veel tijd om een gezonde maaltijd op tafel te toveren.
Deze pasta staat op minder dan 20 minuten op tafel, tenzij je heel traag groenten snijd. Ik schil ze niet dus dat spaart weeral tijd. Olijven, gedroogde tomaatjes en kappertjes heb ik eigenlijk altijd wel in glazen potjes in de koelkast staan omdat het makkelijke smaakmakers zij. Lees wel goed de ingrediëntenlijst als je ze koopt.

Voor 2 porties
  • 100gr volkoren pasta
  • 1 ui
  • 1 teentje knoflook
  • 1 paprika
  • 1 courgette
  • een paar olijven
  • een 2 koffielepels kappertjes
  • een paar stukjes gedroogde tomaat
  • 100ml witte wijn
  • olijfolie
  • peper en zout
  • gerookt paprikapoeder
  • Provençaalse kruiden 
  • .....
  1. Kook de pasta
  2. Snipper de ui en de look.
  3. Snij de parika en courgette in stukjes 
  4. Snij de olijven en gedroogde tomaat in stukjes
  5. Verhit olijfolie in een pan en fruit de ui en de look
  6. Voeg de paprika en courgette toe en roerbak een paar minuutjes.
  7. Voeg de wijn en de kruiden toe
  8. Voeg de kappertjes, olijven en gedroogde tomaat toe.
  9. Bak nog een paar minuutjes. Kruid bij
  10. Serveer de pasta met de groenten en bestrooi met edelgistvlokken (en witte wijn)
OPMERKINGEN
  • Gebruik groenten die je hebt liggen: wortelen, pastinaak, raap, tomaat, aubergine, knolselder, prei, ...
  • Gebruik de kruiden die je zelf lekker vindt
  • Ik snij groenten terwijl ik kook. Als de ui en de look aan het fruiten zijn snij ik de paprika en de courgette. Als die er bijzitten snijd ik de olijven en gedroogde tomaatjes,...
  • Afhankelijk van de groenten die je gebruikt kan het iets te droog zijn.Voeg dan nog wat kookwater van de pasta toe
  • Niet alle wijn is veganistisch, dat heeft te maken met het filteren. Wij kopen voornamelijk biologische wijn in Duitsland die toevallig ook nog eens veganistisch is. 
  • Liever geen wijn? Gebruik dan gewoon 100ml kookvocht van de pasta
  • Wil je een iets volwaardigere maaltijd? Bestrooi dan nog met hennepzaad of kook er ook nog linzen bij. Quinoa bevat ook meer eiwit dan pasta dus dat zou je er ook bij kunnen eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...