donderdag 21 juli 2016

Snelle rabarbertaart

OK, ik post dit misschien wat laat want het rabarberseizoen is gedaan maar ik heb een reden. Als ik iets experimenteer schrijf ik altijd de hoeveelheden die ik gebruik op. Nu heb ik een mooi boekje maar voorheen gebruikte ik lege enveloppe, de achterkant van brieven, een hoekje van ene informatiefolder,... En die speel je al eens kwijt. Gelukkig heb ik nu het rabarbertaartrecept teruggevonden.
Deze taart had ik gemaakt om het eind van het schooljaar te vieren met mijn collega's (zie je wel dat het laat is). Op de foto zie je water er van overblijft (NOOT: er was ook een heleboel lekkers van andere collega's), Het schaamhapje, het stukje dat niemand durft te nemen omdat het het laatste is. Ik heb het dan maar terug naar huis genomen. Gelukkig eigenlijk, anders had ik geen foto gehad.
Anyway: Mijn collega's vonden het super lekker, zelfs toen ze beseften dat het veganistisch was.



Voor een taart van 24cm op 24cm
  • 1 portie deeg voor zoete taarten
  • 600gr rabarber
  • 50gr oerzoet
  • 60gr rozijnen
  • 40gr veenbessen
  • koffielepeltje kaneel
  • 1 lepeltje olie
  1. Bekleed een invette bakvorm met het deeg
  2. Snij de rabarber in kleine blokjes
  3. Meng de rabarber met het oerzoet, de rozijnen, de veenbessen en de kaneel
  4. Verdeel dit mengsel over het deeg. Plooi de kantjes van het deeg naar binnen. van eventuele restjes kan je latjes maken.
  5. Smeer bet behulp van een borsteltje de randjes van het deeg in met olie
  6. Zet in een oven op 180C voor ongeveer 25 minuten. 
OPMERKINGEN
  •  In dit recept zit een klein beetje oerzoet omdat ik schrik had dat te rabarber anders te zuur zou zijn. Oerzoet is vel minder bewerkt dan gewone suiker waardoor er nog een aantal mineralen inzitten. Als je dit matig gebruikt is er geen probleem en 50gr suiker op 600gr rabarber is nog doenbaar, je eet de taart ook niet alleen op.
  • De oven voorverwarmen hoeft niet
  • Er zijn veenbessen te koop die gezoet zijn met sap i.p.v. suiker. Goed zoeken
  • Je kan de veenbessen ook weglaten en enkel rozijnen gebruiken 
  • Dit is eigenlijk een heel goedkope taart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...