zaterdag 15 augustus 2015

2 maanden uitdaging

Ik vertelde hier al eerder over de 2 maanden uitdaging die ik mezelf opleg. Elke 2 maanden schrap ik iets heelspecifiek definitief uit het menu. Dit wil zeggen dat ik het nooit, never, jamais meer eet. Niet thuis, noch buitenshuis,echt nooit meer.

Nummer 1: frisdrank
Nummer 2: Alles uit grote Fastfoodketens (pizzahut,McDonalds, Quick,...)
Nummer 3: winegums (genre kruidvatsnoep, haribo)
Nummer 4:

snoep/chocoladerepen zoals mars, twix, snickers,... kortom, wat er in een doosje celebrations zit.

Bounty en snickers waren altijd mijn favoriet. Sinds ik suikervrij eet koop ik ze nooit meer maar af en toe kom ik toch in de verleiding om er eentje te eten. Meestal de mini's waarmee cursisten of collega's al eens trakteren.

Dit zijn bijvoorbeeld de ingrediënten van een bounty: Suiker, Kokos, Glucosesiroop, Cacaoboter, Magere melkpoeder, Cacaomassa, Mono- en diglyceriden van vetzuren (E471), Sojalecithine (E322 uit soja), Lactose, Botervet, Gedemineraliseerde weipoeder verkregen mbv dierlijk stremsel, Glycerol (E422), Zout, Aroma

Wat is er slecht aan:
  • Suiker staat eerst dus daarvan zit er het meeste in.Als derde staat er glucosesiroop dat ook ook een suiker is, net zoals lactose
  • E471: is meestal een chemisch product en een zeer rood E-nummer.Daarnaast kan het van dierlijke oorsprong zij en dus niet geschikt voor veganisten
  • Gedemineraliseerde weipoeder verkregen mbv dierlijk stremsel: gedemineraliseerd wil zeggen dat alle mineralen eruit zijn gehaald. Dierlijk stremsel komt uit de lebmaag van geslachte kalveren.
  • ook E422 kan van dierlijke afkomst zijn, het is een oranje E-nummer.
Als je het zo leest heb je toch minder in in een bounty?  En dus schrap ik bounty's, twixen, marsrepen, snickers,.. voorgoed.

Wat eet jij echt niet meer?



1 opmerking:

  1. Nummer 1, 2, 3 en 4 drink/ eet ik ook definitief niet meer.
    Twix maak ik nog weleens in een gezonde versie, suikervrij. De originele eet ik dus niet meer maar maak hem nu verantwoord zelf.

    Ook laat ik varkensvlees staan.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...