zaterdag 21 januari 2017

Rotzooivrije gourmet



Al zo lang ik me kan herinneren eten we met de feestdagen gourmet bij mijn ouders. Vroeger altijd op kerstavond, sinds er schoonfamilie is waar rekening mee gehouden moet worden ook al eens op oudejaarsavond. En eigenlijk is gourmet ideaal voor veganisten. Je hebt je eigen pannetje, je kan lekker groenten bakken en zelfs iets lekkers voor om te bakken maken is niet eens zo moeilijk. 

Na een succesvol experiment om bij mijn ouders te gourmetten besloten we dat ook te doen toen mijn schoonouders op bezoek kwamen in ons nieuwe huis.
Wat kan je allemaal lekker bakken?
  • Mini falafels, gerold in sesamzaadjes of dukah (boven de champignons op de foto)
  • Groenten: Paprika, ui, champignons, kerstomaatjes,…
  • Fruit: appelschijfjes, ananasschijven, peer, banaan
  • Allerlei burgertjes die je normaal in het groot maakt
  • Of een van volgende receptjes:


Pindaballetjes (voor ongeveer 8 stuks) (links van de champignons op de foto)

  • 150gr pindaprut (de pulp die overblijft als je pindamelk maakt, hier 700ml)
  • Peper en zout
  • Kerriepoeder
  • Chilipoeder
  • Een handje (Gezouten) pinda’s
  • 10gr teff (of havermeel = fijngehakte havermout)
  1. Zorg dat je bij het maken van de pindamelk zo veel mogelijk nat uit de pulp krijgt. (bijvoorbeeld met een lepel goed duwen op de pulp in het vergiet. Meer melk maar vooral drogere balletjes.
  2. Meng de pindapulp met de de kruiden en de tef. Meng tot je een hanteerbaar mengsel heb. Voeg mondjesmaat wat teff toe als het te nat is. Zet eventjes opzij
  3. Hak de pinda's fijn en verdeel ze over een diep bord
  4. Rol bolletjes van de pindapulp. Rol deze door de gehakte pinda's en leg mooi op een bord /schotel

 Linzenburgertjes (voor ongeveer 10 stuks) (vooraan op de foto)

  • 100gr gedroogde rode linzen (240gr gekookt)
  • 15gr teff (2 lepels) (of havermeel = fijngehakte havermout)
  • Peper en zout
  • Gerookt paprikapoeder
  • Seroendeng of sesamzaadjes, geraspte kokos, ....
  1. Kook de linzen gaar en laat ze heel goed uitlekken in een vergiet. Druk met de bolle kant van en lepel op de linzen om er nog extra nat uit te krijgen. Kruid naar smaak (proef even).
  2. Mix er de teff door tot je een hanteerbaar deeg hebt.
  3. Doe een hoop seroendeng in een diep bord of schaaltje
  4. Neem een stukje deeg en rol er een klein balletje van. Duw dit voorzichtig plat tot een burgertje
  5. Rol de zijkant van dit burgertje door de seroendeng en herhaal dit tot al het deeg op is.


OPMERKINGEN
  • Zelf bak ik graag in olie maar dat spettert soms teveel voor gourmet. Mijn moeder had vloeibare bak en braad die veganistisch was maar wel vol rotzooi zat, Aangezien er een paar kleine kinderen aan tafel zaten koos ik toch voor een keer het rotzooispul want het was wel veiliger.
  • Niet alle brood is veganistisch. Als het uit de supermarkt komt kan je op de verpakking kijken, als het van bij de bakker komt weet je natuurlijk niets.
  • Sauzen die je als veganistisch kan eten: de meeste sauzen op basis van tomaten zoals ketchup, tomatensalsa of allerlei barbecuesauzen (zelfs vaak die met smokey baconsmaak). Natuurlijk zitten de meeste van deze sauzen wel vol met andere rotzooi en suiker.
  • Je kan ook zelfgemaakte sauzen eten: slanke knoflooksaus, veganaise, sweet chili, zelfgemaakte barbecuesaus, …
  • Maak ineens voldoende en vries een paar porties in. Altijd handig als je bij iemand gaat gourmetten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...