dinsdag 24 oktober 2017

Pompoenbrood

Er blijven maar pompoenen mijn keuken binnensluipen. Uit eigen tuin, van mijn ouders, in mijn groentepakket, van kennissen,... pompoen tegen de sterren op dus. Gelukkig vind ik het leuk om er op los te experimenteren.
Van dit pompoenbrood heb ik al een aantal variaties gemaakt. Je kan het eten zoals brood of als je een zoet brood maakt als een gezond tussendoortje.
En aangezien het geen gistbrood is hoeft het niet te rijzen. Snel klaar dus.


Voor een groot brood 
  • 420gr pompoenpuree 
  • 200gr meel of bloem 
  • 2 lepels lijnzaad met 6 lepels water
  • snufje zout 
  • 1 theelepel bakpoeder 
  • 1 lepel bicarbonaat 
  • 1 lepel appelazijn 
  • smaakmakers (zie opmerkingen)
  1. Meng het lijnzaad met het water en zet opzij  
  2. Meng de bloem met het bakpoeder, het zout, bicarbonat en eventueel andere droge ingredienten 
  3. Roer er de pompoenpuree,lijnzaad  en appelazijn onder. 
  4. Doe het deeg in een cakevorm en zet in de oven op 180C. Bak voor ongeveer 35 minuten. Controleer met een priem of het brood gaar is.
OPMERKINGEN
Je kan van dit brood lekkere variaties maken
  • zoet brood met noten, gedroogd fruit en een theelepel kaneel 
  • een Oosters brood met een theelepel currypoeder en komijnzaad 
  • een Italiaans brood met olijven, zongedroogde tomaatjes, Italiaanse kruiden. 
  • .... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...