zaterdag 24 juni 2017

Computerminderen a.k.a digitale detox

Er zijn van die zaken die soms lang in je hoofd zitten. Ideeën die je wel wil realiseren maar eigenlijk ook bang voor bent. Iets waar ik allang mee zit is mijn computergebruik. Naast deze blog ben ik ook actief op facebook, heb ik al jaren iedereen verteld dat ik beter bereikbaar ben via mail dan via telefoon (wat echt zo is. Hij staat meestal op stil en ik kijk er pas op als ik zelf iemand wil bellen. Ik vergeet mijn gsm regelmatig op mijn werk, of ooit eens 14 dagen bij mijn ouders,...), ben graag mee met de actualiteit (voor een deel omdat ik altijd op zoek ben naar filmpjes om in de Nederlandse of Engelse les te gebruiken), regel al mijn bankzaken online en houd in een excel alle in- en uitgaven bij, zoek fietswegen of bustijden online op, check menu's van restaurants voor ik er naar toe ga, kijk online documentaires,....

En dit allemaal op mijn oude laptop die ondertussen altijd in het stopcontact moet steken (1 seconde de kabel eruit en hij valt uit). Dat elektriciteitsverbruik komt niet overeen met wat ik wil. En de 5 minuten "even iets opzoeken" wordt al te vaak langer dan gepland. Dus ik ga mezelf wat regels opleggen.



Met de bijna 2 maanden schoolvakantie (lang leve het onderwijs) in aantocht dacht ik eraan om gewoon mijn laptop 2 maanden in een la te verbergen maar zag daar direct al praktische bezwaren. Mijn telefoon-, internet-, elektriciteits-,... rekeningen komen allemaal via e-mail of zoomit, af en toe ga ik toch nog iets moeten opzoeken en mijn e-mail moet ik toch ook af en toe nakijken.
Dus heb ik gezocht naar een alternatief en heb onderstaande bedacht: 

  1. Van 1 juli tot 31 augustus*
  2. Maximaal 3 dagen per week een computer gebruiken
  3. Maximaal 1 uur per keer computeren. 
Voldoende tijd om mail te checken, online betalingen te doen, af en toe nieuwe ebooks op mijn ereader zetten en belangrijke dingen op te zoeken. Ook 2 maanden geen facebook meer, geen nieuwssites, geen youtube,... Alleen nog het strikt  noodzakelijke.

Sowieso ga ik ook nog ongeveer 10 dagen op low impact vakantie. Een fietsvakantie waarbij ik thuis vertrek, via de maas naar Nijmegen en 's Hertogenbosch ga en uiteindelijk via Weert terug naar huis. De route is gelukkig al zo goed als gepland, het campinggerief heb ik al geregeld en het budget vastgelegd op €250. De rest van mijn zomervakantie heb ik dan tijd genoeg om te lezen, te tuinieren (want er is nog serieus wat werk aan) te fietsen en wandelen, leuke dingen doen en relaxen.

Op 1 september kom ik zeker terug op de blog. Misschien dat ik af en toe tijd heb voor een blogberichtje of een leuk recept maar misschien ook niet.

En aangezien ik geen smartphone of tablet bezit zal ik buiten mijn laptoptijd niet internetten. Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd hoe dit gaat lopen en of ik het volhoud. 

* Ongeacht wat iedereen misschien denkt over leerkrachten, ben ik de eerste week van juli en de laatste week van augustus wel aan het werk op school (en misschien nog meer ook). Daar zal ik nog wel de computer gebruiken maar enkel voor werkgerelateerde onderwerpen. Als ik werk geldt regel 2 en 3 alleen buiten het werk. De rest van de vakantie gelden ze in het algemeen.

Wat denk jij?Zijn dit realistische regels? Heb je zelf al een digitale detox gedaan of heb je juist zin om nu mee te doen? Laat het maar weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn altijd leuk om te lezen dus bedankt dat je er even de tijd voor neemt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...